torsdag 5. februar 2009

Summer of 69

Denne uka har vi fått i oppgave å skrive om en sang(tekst) vi liker spesielt godt. Dette kan da ikke være så ille, tenkte jeg. Når jeg har klart å finne et dikt, bør jeg i hvert fall klare å finne en sang! Her ble jeg tatt på senga, som det heter, for etter å ha lett litt i iTunes, fant jeg ut at: ”Jeg kan jo ingen sangtekster!” Dette er faktisk helt sant. Jeg får bare ikke med meg hva som blir sunget! Min rake motsetning er min venn Even, som kan lyricsen til hver eneste sang som finnes her i verden. Bare nevn en sang, enten det er barnesang, visesang, rock, pop, rap eller hip-hop, så skal jeg love deg han kan den på rams…


Sangen jeg ente opp med er Summer of 69, av Bryan Adams, og den er en av de få sangene jeg faktisk kan! Mine sterkest minner til denne sangen kommer fra det jeg bruker mest tid på… ishockey. Helt fra jeg var miniputt 8 og trynte for hvert andre skøytesteg jeg tok(mye takket være den gedigne hockeybuksa mi som fint hadde passet til min far på den tida), har denne heftige sangen blitt spilt på hver eneste hockeykamp. Derfor følger det ikke bare gode minner, som da vi slo Frisk i KM eller da vi slo Siddis i Aalborgcupen, men også dårlige minner, som da vi f.eks. tapte mot Holmen for et par dager siden. som du sikkert skjønner nå, har denne sangen vært med meg store deler av livet mitt og der er derfor jeg endte opp med dette valget.

Sangen handler om en nå voksen mann, som ser tilbake på livet sitt og de gode tidene han hadde i sommeren i 1969. I starten synger han om at han spilte i et band med sine kompiser, men etter hvert dreier det seg mer om jenta han møtte… og forelsket seg i. Bandet han spilte i, ble brutt opp senere i sangen, og jenta han var forelsket i ”forsvant”, selv om de hadde lovet hverandre at ”it would last forever”. Dette sier noe om at selv om noe er bra, vil det ikke vare for evig, men også at med gode minner, følger det også dårlige, akkurat som denne sangen gjør for meg.

Sangen krever ikke så mye av lytteren, men det er noen slang-uttrykk som kanskje noen vil ha problemer med å skjønne, som: ”six-string” og ”five-and-dime”.

Ellers så har jeg ikke så mye mer å si, siden sangen ikke har masse skjulte betydninger og moraler. Du har sikkert hørt sangen mange ganger før og du kan være enig med meg i at det er en veldig bra låt. Så hvis du nå plutselig fikk lyst til å høre den igjen, så trykk her

-Emil
Bildet er hentet her

Ingen kommentarer: