fredag 19. desember 2008

Dan Browns "Da Vinci-koden"


Den kjente kunsthistorikeren og ikonografen Robert Langdon er i Paris for å holde et foredrag, da han plutselig får vite at hans franske kollega Jacques Saunière, som han hadde et møte med tidligere samme dagen, er blitt drept. Før Saunière døde la han igjen en innviklet rebus til Langdon og sammen med kryptologen Sophie Neveu, setter de ut på en jakt etter en hemmelighet så stor at den vil komme til å forandre hele verden om den en gang kommer ut! Samtidig blir Langdon jaktet på av det franske politiet og av kirkens beste leiemorder Silas, men Robert Langdon viser seg igjen til å være mye mer enn en kjedelig historielærer.

Boken foregår altså i Paris og akkurat som Dan Browns forrige bok ”Engler og Demoner”, finner handlingen sted i løpet av bare én dag. Boka tar utgangspunkt i Leonardo Da Vincis kjente maleri ”Nattverden” og ved at fortellingen går veldig mye ut på å knekke koder, har den fått navnet Da Vinci-koden.

Dette er virkelig en av de beste bøkene jeg har lest! Brown trekker deg øyeblikkelig inn i fortellingen og du kan ikke slippe taket før du har lest det aller siste ordet. Hans enorme kunnskap om religion og symbolikk slår deg helt av banen og dette gjør at boka blir utrolig realistisk, ved at poengene hans er vanskelig for en hvermann å motbevise.

Er du den som liker bøker med uløste mysterier, samtidig som fart og spenning, er dette virkelig en bok du MÅ lese og jeg anbefaler den virkelig på det sterkeste!

-Emil
Bildet er hentet fra(19/12-08):

2 kommentarer:

Elen sa...

Bra beskrivelse av boka! Jeg har faktisk bare sett filmen og skjønte ikke mye, men det høres ut som om jeg må lese boka for å forstå litt. Ut ifra bokbeskrivelsen høres den veldig bra ut så kanskje jeg skal sette meg ned i juleferien og lese den.. =)

Emil sa...

JA, Det BØR du!!:)