onsdag 15. april 2009

Mine filmvaner

Hittil i livet mitt har jeg sett en drøss filmer. Jeg fant ut at jeg har brukt ca 1 % av de 17 årene jeg har levd foran TV-skjermen eller kino-lerretet med å se på alle mulige slags filmer. Dette høres jo egentlig ikke så mye ut, men det tilsvarer faktisk rundt 1500 timer! I løpet av disse 1500 timene har jeg opplevd alt fra å ha ledd meg til gråten av Jim Carreys utrolige ansiktsutrykk, til å være nær hjertestans opptil flere ganger under skrekkfilmen The Descent.

De filmsjangerne jeg klart har sett mest av er action og komedie, og yndlingsfilmene mine er derfor selvsagt action-komedier! Jeg har egentlig aldri hatt helt sansen for drama og romantikk og annet ”kliss”, fordi jeg rett og slett synes det blir utrolig kjedelig. Jeg må si at filmer blir en helt annen opplevelse på kino enn det gjør hjemme på TVen, selvsagt på grunn av lyden og den store skjermen, men også fordi man gjør mye mer ut av filmen når man drar på kino og i tillegg drar man som oftest med gode venner. Likevel ser jeg de fleste filmene hjemme siden jeg ikke har tid til å dra inn til Sandvika hele tida, men jeg regner med at de blir ca én kinotur i måneden.

Nå skal jeg liksom komme opp med noen favorittfilmer, men det er virkelig lettere sagt enn gjort etter å ha sett så utrolig mange gode filmer. Av actionfilmene synes jeg Bourne-filmene er utrolig bra. Ikke ett sekund gjennom hele trilogien fikk jeg slappet av, for her er det nådeløs spenning fra start til slutt! I tillegg liker jeg også Terminator-filmene veldig godt, mye pga den kule storyen, men selvsagt også fordi terminatoren spilles av selvseste Arnold Schwarzenegger. Av komediene elsker jeg alt som inneholder Adam Sandler, for sprøere og morsommere fyr finnes det virkelig ikke! Happy Gilmore, Waterboy, Big Daddy The longest yard og Don’t mess with a Zohan er bare noen av filmene Adam Sandler er enestående i.

En nyere film jeg synes er spesielt bra, er den nye batmanfilmen: The Dark Kninght. Her spiller den nå dessverre avdøde Heath Ledger en veldig bra rolle som Jokeren, noe som setter sitt preg på filmen.
Under kan du se traileren til The Dark Knight og et klipp med Adam Sandler fra Happy Gilmore.





-Emil

Ingen kommentarer: